סנונית   מידע למורה תערוכת עבודות עבודה לדוגמה צעד צעדהשורשים שלי
 





מעגל רביעי - הקהילה

שאלה ראשונה שאנחנו צריכים לענות עליה, לפני שנתחיל לדבר על הקהילה שלנו ועל הקהילות מהן באו הורינו, היא מה הקשר בין עבודת שורשים משפחתית לקהילה בא אני חי או לקהילות בן חיו הורינו?

אנחנו חושבים שהקהילה בה אנו חיים היא חלק חשוב המעצב את חיינו ואת האופי, הן שלנו והן של משפחתנו. יתכן וכבר כתבתם רבות על הקהילה שלכם כאשר תיארתם את עצמכם - איפה נולדתם, אילו משחקים שיחקתם עם חבריכם, כיצד אתם חוגגים חגים ועם מי אתם לומדים. ודאי גם כתבתם על הקהילה בה חיו הוריכם או סבא וסבתא בארץ ממנה עלו. מנהגי הקהילה שם הם גם מנהגי המשפחה בחגים או ליד שולחן האוכל.

יתכן ולא תדרשו להוסיף חלק זה לעבודתכם. יתכן ותדרשו לכתוב על הקהילה בתוך החלקים האחרים.

מה ניתן לכתוב על הקהילה שלכם?
איפה אתם גרים? מהו אופי הישוב - כפרי או עירוני?
האם לדעתכם אופי הישוב משפיע עליכם? יש תלמידים שהתחביבים שלהם מושפעים מהמקום בו הם חיים. האם תלמידים שאוהבים לרכב על סוסים חיים בישוב כפרי? האם תלמידים שאוהבים לצאת לקניות ולטייל בקניון חיים בישוב עירוני? יתכן שלתלמידים החיים בקיבוץ יש מנהגים אחרים מלאלה שחיים בעיר.

שאלו את הוריכם - מה אפיין את הקהילה בה הם חיו? מה היו הערכים עליהם חונכו? האם חל בהם שינוי מאז שהוריכם היו נערים? אם אתם חיים באותו ישוב בו גדלו הוריכם שאלו אותם אילו סיפורים הם זוכרים על הישוב מילדותם. אילו מנהגים היו להם. הם הישוב השתנה הרבה מאז היו ילדים?

כעת, השוו את הקהילה שלכם היום, ואת זו של הוריכם (אם גדלו בארץ) עם הקהילה של המשפחה בחוץ-לארץ.  מאיזו ארץ עלו אבותיכם? מה היו המנהגים שם ומה השתנה כאשר הגיעו לארץ? אילו מנהגים שמרו ואילו מנהגים היו רוצים שיחזרו?

אחת הדרכים ללמוד את כל זה היא דרך סיפורים ותיאורים של חיי היום-יום. כיצד חיו? כיצד חגגו? מה למדו בבית-הספר. סיפורים אישיים על המורים והחברים, על השכנים ועל קרובי המשפחה הם הכי מעניינים. יתכן ותלמדו שמנהגים רבים שהיו מקובלים בעדות של הוריכם לא נשמרו במשפחתכם היום. אילו מנהגים נשארו מהעדה של אמא ואילו מהעדה של אבא?

דבר נוסף שאנחנו ממליצים ללמוד הוא המאכלים המסורתיים של העדה. שאלו את סבא או סבתא. רשמו את המתכון ונסו לבשל בעצמכם. אפשר לצרף מאכל מעשה ידכם לעבודת השורשים (בתנאי שבושל או נאפה ביום ההגשה, שיהיה טרי). אם המאכל ייצא טעים, בטוח שכל מורה יסכים מייד לתת לכם ציון גבוה יותר.

לאחר שסיימתם לחקור ולראיין את כל בני המשפחה, הגיע הזמן לערוך את כל החומר לעבודה אחת מסודרת.

על עריכת העבודה בדף הבא.





bullet צעד צעד bullet עבודה לדוגמה bullet תערוכת עבודות bullet מידע למורה
השורשים שלי
סרגל ניווט על אודות עבודות שורשים מחקר גנאלוגי קבוצות דיון נווט אתרים
לדף הראשי
design
 
 

על אודות - עבודות שורשים - מחקר גנאלוגי - קבוצות דיון - נווט אתרים - לדף הראשי

.הופק בשיתוף מטה קרמניצר - שנהר. המזכירות הפדגוגית, משרד החינוך
(כל הזכויות שמורות © 2002. סנונית (ראה תנאי שימוש